Travmatik Yaşantılar Çocuğa Nasıl Anlatılmalıdır?

18.03.2016 14:27:08
A+ A-

TRAVMATİK YAŞANTILAR ÇOCUĞA NASIL ANLATILMALIDIR?

 

Travma

Günlük yaşantımızda daha çok duymaya başladığımız kelimelerden biri olan travma, fiziksel ve psikolojik bütünlüğü tehdit eden her türlü olay olarak tanımlanır. Başka bir deyişle, stres düzeyini arttıran olaylar olarak bilinmektedir.

 

Travma Sonrası En Sık Görülen Tepkiler

Duygusal Tepkiler: Şok, üzüntü, endişe, suçluluk, umutsuzluk, karamsarlık, çaresizlik, aşırı sinirlilik.

Fiziksel Tepkiler: Baş ağrısı, göğüs ağrısı, mide bulanması, kalp sıkışması, yorgunluk, iştah değişimi, nefes darlığı, kolay hastalanmak.

Davranışsal Tepkiler: Uyku ve yeme bozuklukları, içe kapanma, sosyal çevreden uzaklaşma, konuşmama, dikkatsizlik ve dağınıklık, kaçınma davranışları, hiçbir şey olmamış gibi davranma.

 

Nasıl Başa Çıkabiliriz?

Travma sonrası belirtiler travmayı izleyen günlerde görülür. Genellikle bir süre sonra kendiliğinden azalarak düzelir. Ancak her birey için bu süreç aynı değildir. Bazı kişiler travmanın etkilerini aylar hatta yıllar sonrasında da yaşayabilirler.

Kişilerin fiziksel ve ruhsal sağlıklarına dikkat etmeleri, sevdikleri etkinliklere yönelmeleri, kendilerine iyi gelecek kişilerle görüşmeleri ve mümkünse uzman desteğini ihmal etmemeleri travma sonrası yaşadıkları süreç için iyileştirici olacaktır.

Herkes için travma ve travma sonrası zorlu bir yolculuktur. Ancak bu süreçte baş etme mekanizması ve soyut düşünme gibi farklı etmenler vardır. Bu sebeple çocukların bu süreci nasıl yaşadıkları üzerinde durulması gereken önemli bir noktadır.

 

Çocuklara Travma Nasıl Anlatılır, Neler Yapılabilir?

·         Çocuğun sorduğu sorular kısa, öz ve yaşına uygun olarak aktarılmalıdır. Yaşa uygun olmayan ve çok detaylı açıklamalar çocuğun aklında soru işaretleri oluşturabilir ve kaygıyı tetikleyici olabilir.

 

·         Çocuğa anlatım en güvendiği birincil yakınları tarafından yapılmalıdır. Çocuk bu olayı yaşına uygun olmayan bir anlatımla ve kitle iletişim araçlarından öğrenmemelidir.

 

·         Öğrenme sonrasında görüntülerle tekrar tekrar karşılaşmamasına ve farklı anlatımları dinlememesine dikkat edilmelidir.

 

·         Öğrendikten sonra sorular başlayabilir. Aynı sorular tekrarlanabilir, farklılıklar gösterebilir. Soruları sabırla ve aynı şekilde cevaplamak gerekir çünkü çocuğun güvende hissetmeye ihtiyacı vardır.

 

·         Okula gidiyorsa öğretmeni ile iletişim kurulması ebeveynin ve öğretmenin aynı dilde olmasını sağlar. Aktarımdaki farklılıkların tedirginlik yaratmaması için bu iletişim önemlidir.

 

·         Günlük rutinde devam etmesi çocuğun kendisini ve ailesini güvende hissetmesini sağlar. Bu sebeple günlük yaşam rutinlerine devam edilmelidir.

 

·         Fiziksel temasa bu dönemde çocukların daha çok ihtiyacı olabilir.

 

·         Oyun çocuklar için rahatlatıcıdır. Oyuna yönelmek, oyun içerisinde duygularını ifade etmesine olanak vermek etkili yöntemlerden biridir.

 

Her yetişkinin, her çocuğun baş etme yolları ve süreçleri farklıdır. Ancak herkes için iyileştirici ortak noktalar vardır; konuşmak, konuşmayı desteklemek ve dinlemek .

 



YORUM YAZ
Yorumunuzu girmek için sisteme giriş yapmalısınız.
Eğer üye değilseniz üye olunuz.