Tüp bebek tedavi sürecinde kıskançlık duygusu ile başa çıkmak

04.10.2015 18:05:09
A+ A-

Tüp bebek tedavisi psikolojik yönden anne adaylarını zorlayan bir süreçtir ve kıskançlık duygusu bu süreçte hissedilen en doğal duygulardan biridir. Ancak kimi zaman bu duyguyla yüzleşmek göründüğü kadar kolay olmayabilir; öncelikle kıskanma duygusunun altında yatan düşüncelerin farkına varmak, kendinizi daha iyi anlamanızı sağlayacak ve rahatsız edici duygularınızla başa çıkmada yardımcı olacaktır.

Anne olma isteğinin en yoğun şekilde yaşandığı tedavi döneminde infertil kadınlar hassas bir dönemden geçtikleri için yakınlarından ve çevrelerinden de aynı hassasiyeti göstermelerini beklerler. Çocuğu olan ya da hamile kadınlarla aynı ortamda bulunmaktan rahatsızlık duyabilir, bebek görünce ağlayabilir, yakınlarından aldıkları hamilelik haberlerine onlar adına sevinemeyerek üzüntüyle tepki gösterebilirler. Çocuğu olan insanların herkesten daha düşünceli olmasını bekleyebilir, kendileri ile aynı ortamdayken çocuklarına sevgi gösterilerinde bulunmamalarını isteyebilirler. Aslında düşünülmeden yapılmış olan bir hareketin bilerek ve isteyerek kendilerini üzmek için yapıldığını düşünebilirler. Tüm bu olumsuz duygular infertil kadınlarda kıskançlık duygusunu ortaya çıkarmakta ve bu duygunun yarattığı suçluluk duygusu ile yüzleşmek zorunda bırakmaktadır.

Kıskançlık duygusunu ortaya çıkaran belli kalıplaşmış düşünceler şunlardır:

“Neden ben değil o anne oluyor?”
“Ben anneliği ondan daha mı az hak ediyorum?”
“Ben bu kadar istiyorken neden hep istemeyenlerin çocuğu oluyor?”
“Benim ne eksiğim var?”
“Benden sonra evlenenler bile hamile..”

Bu düşüncelerin yarattığı kıskançlık ve öfke duyguları hamile ya da çocuğu olan insanlardan daha çok anne adayının kendisi ile ilgilidir ve bu öfkeyi başkalarına yansıtmak kendisi ile yüzleşmekten daha kolaydır. Bu duyguları görmezden gelmek ya da bastırmaya çalışmak, onları ortadan kaldırmaz ancak 
yüzleşmeyi öğrenerek yaşamaya devam etmek düşünüldüğü kadar zor değildir.

Bunun için,

- Kıskanmanın infertil kadınlarda doğal ve oldukça yaygın bir durum olduğunu kabul edin.
- Bu duyguyu hissettiğiniz kişiyle ya da bir başkasıyla paylaşın. Paylaşacağınız kişi eşiniz,anneniz, arkadaşınız ya da bir komşunuz olabilir, önemli olan taşıdığınız yükü azaltmanızdır.
Paylaştığınızda anlaşılmayacağınızı düşünüyorsanız yazmayı deneyin, bu bir mektup ya da günlük şeklinde olabilir.
- Hassas bir dönemden geçtiğinizi ve kendinizi olumsuzluklardan korumanızın önemli olduğunu unutmayın.
- Mümkünse sizinle aynı süreci yaşayan insanlarla paylaşımda bulunun, benzer duyguları yaşayan başkalarının da olduğunu görmek yalnız olmadığınızı ve duygularınızın normal olduğunu anlamanıza yardımcı olacaktır.
- Psikolojik destek almaktan çekinmeyin.

Uzman Psikolog Miray Bozburun

 

YORUM YAZ
Yorumunuzu girmek için sisteme giriş yapmalısınız.
Eğer üye değilseniz üye olunuz.