Büyük Patlamanın Sesi

12.06.2014 16:00:34

Evrenin nasıl oluştuğuna dair birçok teori var. Günümüzde en çok kabul gören teori Einstein'ın 1915 yılında yayınladığı genel görelilik teorisidir. Kozmoloji alanındaki kabul edilen teoriler, yani Büyük Patlama,  genel görelilik teorisine dayalıdır. Bu teori fizikçilere evrenin oluşumu, gelişimi ve ölümüyle ilgili birçok bilgi verir.

Kozmolojinin günümüzdeki modeli, kozmolojik sabitin dahil olduğu, Einstein'ın alan formüllerine dayalıdır. Bu gelişmiş formüllerin sonuçları, Friedmann-Lemaitre-Robertson-Walker sonuçları, fizikçilere evrenin 14 milyar yıl önce Büyük Patlama sonucu oluştuğunu ve buna göre bir evren modeli oluşturmalarına olanak sağlıyor.

Peki Sizce evrenin doğusuyla ilgili elimizde matematiksel formüllere dayalı sonuçlardan başka bir bulgu var mıdır? Nasıl olabilir ki diye düşünülmesi normaldir ancak Büyük Patlamayla ilgili yapılan binlerce deney ve bir o kadar da akıl almaz sonuç vardır. Bu deneylerin arasında benim en çok ilgimi çeken, şans eseri bulunan kozmik mikrodalga arka plan ışıması olmuştur.

1960'tan önce de öne sürülen bir teori olan kozmik mikrodalga arkaplan ışıması, 1960 senesinde Amerika Birleşik Devletleri'nin New Jersey eyaletinde Arno Penzias ve Robert Woodrow Wilson adlı iki fizikçi tarafından şans eseri bulunmuştur. 1964 senesinde Bell Labs Laboratuvarında mikrodalga antenleri üzerinde çalışıyorlardı. Bu antenler aslında echo balonlarından yansıyan radyo dalgalarını dinlemekte kullanılıyordu. BU dalgaları dinleyebilmek için radyo yayınlarını v.s. ortadan kaldırmak gerekiyordu. Bu hassas oynamalar sonucunda iki bilimadamı çok ilginç bir ses duydular. Bu sesin bizim galaksimizden olmadığına emindirler çünkü dalga boyu 7.35 cm idi. Bu ses beklediklerinden 100 kat daha kuvvetliydi ve sürekli olarak vardı. Penzias ve Wilson Büyük Patlama sonucu yayılan radyasyonunun var olma olasılığını öğrendiklerinde buluşlarının ciddiyetini anlamışlardı.

Aynı sıradan Princeton Üniversitesi'nde Büyük Patlamanın inanılmaz büyük bir derece radyasyon yaymış olduğunu düşünen Robert Dicke, Jim Peebles ve David Wilkonson, microdalga radyasyonu aramak üzere deney yapıyorlardı. Penzias ve Wilson şans eseri buldukları sonuçları Princeton'daki meslektaşlarına gösterdiklerinde bu radyasyonun Büyük Patlamanın bir eseri olduğu kanısına vardılar.

Bu deney ve sonucu modern fiziksel kozmolojinin en önemli buluşlarından biridir. Günümüzde de Chicago Üniversitesi gibi dünyaca ünlü profesörlerin bulunduğu okullarda da bu tür deneyler yapılıyor ve gün geçtikçe evren hakkında daha da çok bilgi edinebiliyoruz. Kim bilir, belki de şans eseri varılmış sonuçlar ileride de çok önemli buluşların öncüsü olacak.