Ciddi Oyun: Michigan Üniversitesi Şeması

08.04.2015 21:44:37
A+ A-

Önbilgi:

Şemayı İngilizce'den Fransızca'ya çevirip alıntılayan: Jordane Paquet (Google aramasında, özgün İngilizce şemayı bulamadım ama alıntıda şema zaten İngilizce). Kendisi. multimedyayı çocuk eğitiminde kullanan biriymiş.

http://www.jordanepaquet.fr/mon-actualite/307/composantes-du-serious-game/

Şekildeki dikey vektör, oyunluğun artışı olmakta. Yatay vektör ise, biçimlendirme (formalizasyon) oranı artışı olmakta.

Bunların en uygun 2 vektör olduğu konusunda kuşkuluyuz ama irdelemeyi onlar üzerinden yapacağız şimdilik.

Bu 2 vektörün oluşturduğu çeyrek bölgeye 3 daire çizilmiş. Bunların, 3 tane ikili, 1 tane de üçlü arakesitleri var.

2 daire altta yatay, 3. daire üstte ikisiyle de kesişik olarak yerleştirilmiş.

Yatay dairelerin solda olanı öykü-anlatma, sağda olanı e-öğrenme olarak tanımlanmış. Üstteki daire, çokortamlı oyun olarak tanımlanmış. Bunlara sırasıyla 1, 2 ve 3 diyelim.

1 U 2 U 3 = Ciddi oyun

1 U 2 = Etkileşimli öykü-anlatma

1 U 3 = Video / bilgisayar / konsol oyunu

2 U 3 = Öğrenme oyunları

1'in diğerleriyle arakesitsiz bölgesi = Öykü-anlatma

2'nin diğerleriyle arakesitsiz bölgesi = E-öğrenme

3'ün diğerleriyle arakesitsiz bölgesi = Çokortamlı oyun

Ciddi oyunun üst köşesi = Reklam-oyunları

Ciddi oyun'un sol-alt köşesi = Dijital / sanal öykü-anlatma

Ciddi oyunun sağ-alt köşesi = 2 / 3 boyutlu benzetişim (simülasyon)

+

Yani:

Burada, en ciddi konu benzetişim, en oyunlu konu dijital / sanal öykü-anlatma olmakta.

Öykü anlatmanın oyun ve eğlence olduğuna katılıyorum ama en klasik anlamıyla bile, hem öykü (anlatma), hem de oyun, zaten öğrenmek içindir. Yavru memeli hayvanlar da, insan bebekleri de oynayarak öğrenir zaten.

Burada öğrenmenin bir amaç olması gerekmez ama sonuç öğrenmektir ve bu da duygu değil, düşünce ve kognisyondur. Yani bu şema, taa Freud'dan beridir yok sayılan olarak, insanın temel durumunun kognisyon olduğunu sergiler ve kanıtlar. Bu bir.

En önemlisi olarak simülasyon, ciddi oyunun sonu değil, başıdır. 'Hollanda Sel Felaketi 2015' ciddi oyunu tümüyle simülasyon, tümüyle öğrenme ve tümüyle aksiyon (bir felaketi olmadan önleme) amaçlıdır ve proje tamamlanmıştır. Bilindiği kadarıyla, bu konuda açıkseçik yapılıp ve uzun vadeli yürütülüp, başarıya ulaşan ik porjedir. Bu iki.

Bundan sonrakiler, bu ikisinin (tam-kategorisinin) arasında küsurat açılımlar olacaktır.

Öncelikle öykü anlatmanın bir şey öğretmediği çok insan var: Zeka dağılımında, aptallıkta soldaki % 20 ve zekilikte sağdaki % 20. Bu grupların aptal olanları değil (onlar bir öyküyü sürekli ve tam takip edemezler zaten) ama zeki olanları, öykünün yerine toplumbilimsel çalışmayı yeğlerler.

Yani, simülasyonu oyun terapisi için değil, uçuş veya sel felaketi simülasyonu olarak tasarlarlar ve kullanırlar. Bu da onları, diğer insanlardan 2-3 kültürel mod daha ileride evrilmiş kılar.

İşte ciddi oyun, bu insanlar içindir. Yoksa, bir bilgisayar oyununun çizgiromanı, çizgifilmi, filmi, romanı olunca ve herkes eğlenince,  kimse bir şey kaybetmez, isteyen onları da izler.

Tabii, burada  sorun, ciddi oyunun ticari bir meta olmasının sakıncalarıdır. Ticari ciddi oyunları tüketen biri, zeka seviyesi olarak, bir süre sonra simülasyon olan ciddi oyunları izleyemez duruma düşer veya baştan öyledir zaten.

Yani, bu momentiyle ciddi oyun, ancak embriyo aşamasında sayılabilir. Çapraz medya da öyle. Ki, içiçe ve kimi çelişerek / çatışarak, popüler kültürde evrilmeye başladılar bile (55 yıldır falan). Bunun da, teknolojik dayanağı Machinima gibi yazılımlar oldu ki o da ticari bir yazılım.

Bundan sonraki adımlar, çok daha uzun metinler gerektirecek. Nokta. Es.



YORUM YAZ
Yorumunuzu girmek için sisteme giriş yapmalısınız.
Eğer üye değilseniz üye olunuz.