Domain Otoritesi nedir?

03.03.2015 15:28:04
A+ A-

Domain, yani alan adı otoritesi SEO dünyasında yeni karşılaştığımız bir terim değil. Ancak, kulaktan dolma bilgilerle, yanlış anlaşıldığını ve abartıldığını düşündüğüm için bu konuda bildiklerimi yazmaya karar verdim.

İngilizce’de DA (Domain Authority) anlamına gelen bu kavramı ve sıkça duyacağınız bazı terimleri anlatmaya çalışayım.

İlk olarak biraz geriye gidip geçmişte domain otoritesini belirlemek için uzun yıllar kullanılan Google Pagerank’i hatırlayalım.

Geçmişte alan adı otoritesi olarak Google Pagerank değerlerini referans alırdık. Google alan adlarına (aslında URL’lere) 0-10 arası bir değer biçer, çeşitli periyodlarla bu skoru güncellerdi.

Google, Pagerank değerlerini biz kullanıcılara güncel bir şekilde göstermeyeceğinin ilk sinyallerini, Chrome tarayıcının içine bu özelliği gömmeyerek gösterdi. 2013 Aralık ayından beri Pagerank yalnızca kendi içinde güncellemeler yapan, dışa kapalı bir sistem haline döndürüldü. 2013 Aralık güncellemesinden sonra Pagerank değeri 5 olan bir sitenin Pagerank değerinde bugün bir değişiklik yok. Ancak gerçekte bu değer 2’ye de düşmüş, 6’ya da çıkmış olabilir. Bu sebepten ötürü, kurumsal seo danışmanlığı alanında çalışan ciddi firmalar Google Pagerank değerlerini artık dikkate almıyoruz.

Google, Pagerank’i çöpe mi attı?

Elbette hayır. Pagerank Google arama motorunun en önemli bileşeni. Ancak aşağıda açıklayacağım nedenlerden ötürü artık bu değerleri biz son kullanıcılarla paylaşmayı bıraktı.

Bunun başlıca nedenleri;

  • Pagerank değeri yüksek olan alan adlarının satışının yapılması,
  • Pagerank değeri yüksek alan adlarından para karşılığı link paylaşımı yapılması.

Bu iki teknik yıllarca seo'cular tarafından suistimal edildi. Bir iki yıl öncesine kadar “çöp içerik” olarak nitelendirebileceğimiz bir web sitesinin, PR değeri yüksek sitelerden link alması, arama sonuçlarında yükselmeleri için yeterliydi. 2014 yazından sonra Google bu konuda önemli adımlar atarak, web sitesi sahiplerine link satın almanın rus ruleti oynamaktan farksız olduğunu; içeriğe odaklanmak gerektiğini gösterdi.

Domain Otoritesi nedir?

Domain, yani alan adı otoritesi Moz tarafından geliştirilen bir metriktir. Alan adını 1-100 arası puanlandıran bu sistemin Google ile hiçbir alakası olmadığı gibi, arama sonuçlarına doğrudan etkisi de yoktur. Domain otoritesi hiçbir zaman SEO çalışmanızın temelini oluşturmamalıdır. Bunu rakip sitelerle rekabet ederken ölçeceğiniz bir metrik olarak değerlendirmeniz gereklidir.

Kaliteli ve devamlı içerik oluşturmaktansa alan adı otoritenizi yükseltmeye çabalamak faydadan çok zarar getirecek, Google tarafından cezalandırılmanıza bile yok açacaktır.Alan adı otoritesi 1 günde, 1 ayda, 3 ayda gelişebilecek birşey değildir. En doğrusu bunun istikrarlı ve yavaş bir şekilde geliştirilmesidir.

Teoride rakip sitenin alan adı otoritesi puanı sizin alan adınızdan yüksekse, arama sonuçlarında web sitenizden önce yer alması gerekir.Ancak gerçekte ben bunun hep aksini gördüm. Gelişigüzel tasarlanmış, modern web standartlarını desteklemeyen, mobil uyumsuz, özellikle de çöp içerikten oluşan web sitelerinin domain otoriteleri yüksek bile olsa, yeni yayına girmiş, özenle tasarım ve içeriği oluşturulan web sitelerine arama sonuçlarında yenildiğine şahit oluyorum.

DA (Domain Otoritesi) çok mu önemli? Bana sorarsanız hayır. Kaliteli içerik yazarak, linklerinizin paylaşılmasını sağlayabilirsiniz. Böylece zaman içinde alan adı otoriteniz de yükselecektir. “Benim zamanım yok, çek ortaya karışık SEO, domain otoritemi de el at” derseniz, size bol şans diliyorum.

Moz, DA hesaplarken 40’tan fazla etkeni değerlendiriyor. Moz’un bu skoru belirlerken kullandığı başlıca faktörleri birazdan sıralayacağım.

Domain Otoritesini nasıl görebilirsiniz?

Alan adı otoritesini kontrol edebileceğiniz araçların başında Moz Open Site Explorer gelir. https://moz.com/researchtools/ose/adresinden ulaşabileceğiniz bu araç içine alan adınızı yazarak kaç puan aldığını görebilirsiniz. DA skorunuzu aynı zamanda Chrome ve Firefox tarayıcılara yükleyebileceğiniz Mozbar eklentisi ile de görüntüleyebilirsiniz. Bu şekilde hem kendi, hem de rakiplerinizin skorlarını daha hızlı biçimde gözlemleyebilirsiniz.

Domain otoritenize göz atmadan önce MozRank ve MozTrust hakkında birkaç cümle yazmamın fayfası olacaktır.

MOZRANK NEDİR?

MozRank yalnızca sitenize gelen linklerin değerlendirildiği ölçüme verilen addır. Sitenize gelen linklerin sayısından çok kalitesi değerlendirilerek skor belirlenir.

Yüzlerce değersiz linke sahip bir alan adının skoru, az sayıda fakat kaliteli linklere sahip alan adına kıyasla düşük çıkacaktır.

MozRank 0-10 puan arasında skor belirler. 10 en yüksek skordur. Web sitelerinin, çok yeni siteler olmamak kaydıyla ortalama MozRank skorları genelde 3’tür.

MOZTRUST NEDİR?

MozRank gibi MozTrust’ta da linkler skoru belirleyen başlıca unsurlardır. Ancak MozTrust’ta yalnızca güvenilir sitelerden sitenize verilmiş linkler değerlendirilmez.

Diyelim ki “A sitesi” gov.tr uzantılı bir alan adından link almış. A sitesi sizin sitenize (B sitesi) link veriyor. Size link veren sitenin almış olduğu linkler de sizin MozTrust sitenizi arttıran unsurlardan biri. Aynı şekilde siz de kendi sitenizden başka bir siteye link verdiğinizde (C sitesi) A sitesine verilen gov.tr linkin etkisi azalarak da olsa C sitesine geçiyor.

MozTrust aslında Google Pagerank’ten esinlenerek oluşturulduğunu görüyoruz.

MozTrust skorunuzu, dolayısıyla Domain Otoritenizi arttırmanın en etkili yöntemleri Wikipedia, gov/gov.tr, edu/edu.tr, Dmoz gibi güvenilir sitelerden web sitenize link verilmesini sağlamak.

gov.tr, edu.tr link almak kolay mı derseniz; küçük çaplı, yeni kurulmuş işletmeler için imkansıza yakın olduğunu söyleyebilirim.

 

MozTrust’u etkileyen başlıca unsurlar;

  • Alan adı yaşı: Alan adınız ne kadar eski bir tarihte satın alındıysa, spam bir site olma riskiniz de o kadar düşüktür. Pratikte geçersiz bir iddia olsa da arama motorları böyle düşünüyor.
  • Alan adının süresinin dolmasına kalan vakit: Alan adınızın süresinin dolmasına bir yıl kaldıysa 3-4 yıl daha uzatın. Böylece hem alan adınızı kaybetme riskiniz ortadan kalkacak, hem de arama motorlarına alan adınızın kalıcı olduğunu göstereceksiniz. Alan adı sürenizi arttırmak alan adı otoritenizi arttırmanın en kolay yöntemidir. Yeni alan adı satın alırken de en az 5 yıllığına kayıt etmeniz çok önemlidir.
  • Sitenize gelen link sayısı: Size link veren sitelerin sayısını zamanla arttırmalısınız. Kaliteli sitelerden link aldığınızda, bunun faydalarını arama sonuçlarında fark edeceksiniz.
  • Sitenize gelen linklerin coğrafi alan adı dağılımı: Türkiye’deki arama sonuçlarında yükselmek istiyorsanız, .com/.net/.org sitelerin dışında .com.tr sitelerden de link oluşturmaya gayret edin. Gelen linklerdeki alan adı çeşitliliği MozTrust değerini arttıran unsurlardan.
  • Sitenize gelen linklerin coğrafi ip dağılımı: Çeşitlilik her zaman iyidir.
  • Sitenize gelen linklerin farklı ip subnetlerinden dağılımı: Aynı ip subnetinde yer alan iplerden gelen linkler spam yaptığınızın, linkleri satın aldığınızın göstergesidir.
  • .gov/.gov.tr .edu/.edu.tr gibi yüksek otoriteli devlet kurumlarına ait alan adlarından gelen linkler: Domain otoritenizi bir anda yükseltecek yöntemlerin başında, ancak devlet kurumlarından link alma olasılığınız çok düşük. Gene de hizmet verdiğiniz sektöre göre değişmekle birlikte, bu konuyu araştırabilirsiniz.
  • Whois bilgileriniz: Gerçek whois bilgilerinizi yazmalısınız. Whois bilgilerinizi gizlemeniz olumsuz sonuçlar doğuracaktır.
  • Sosyal medya metrikleriniz: Sosyal medyadaki aktiviteniz; linklerinizin paylaşımı da MozTrust değerinizi etkileyen unsurlar arasında.

Domain Otoritesi nasıl arttırılır?

Bu sorunun cevabı çok basit. Kaliteli, önceden ceza almamış, domain authority değeri yüksek sitelerden web sitenize link verilmesini sağlamak.

Çoğu insan link almanın yalnızca para ile veya spam ile yapılabilecek birşey olduğunu zannediyor. Aslında sosyal ve iş ilişkilerinizi kullanarak da linkler alabilirsiniz. Bu konuda hazırladığımız link oluşturma teknikleri başlıklı yazımıza göz atabilirsiniz.

Domain otoritenizi yükseltecek en başlıca unsur, kaliteli kaynaklardan alacağınız linklerdir. Link oluştururken farklı alan adı uzantılarından, farklı coğrafi lokasyonlardan, farklı ip subnetlerinden ve en önemlisi içeriğinizle örtüşen kaynaklardan link almak sizi başarıya ulaştıracaktır.

Hızımı alamıyorum ve devam ediyorum. Aşağıda yazacağım üç ipucunun domain otoritesi ile bir ilgisi yok, ancak arama sonuçlarınızın başarısını doğrudan etkileyeceğinden önem vermenizi öneririm.

Site içi linklerin domain otoritesine etkisi var mıdır?

Doğrudan bir etkisi olduğunu düşünmüyorum, fakat site içi linkler arama motoru sonuçlarında yükselmek için kullanacağınız gizli silahınızdır. Örneğin Wikipedia’yı ziyaret ettiğinizde site içi link yapılarının ne denli güçlü olduğuna dikkat edin. Her bir konu başlığından ortalama 3 farklı konu başlığına site içi linkler verildiğini göreceksiniz.

Bu yazıda bile, dikkatli inceleyecek olursanız kendi sitemiz içindeki yazılara link verdiğimizi göreceksiniz. Elinizin altındaki bu kaynaktan faydalanın.

Sektörünüzdeki en iyi bilgi kaynağı olmayı hedefleyin.

Her hafta gelişigüzel hazırlanmış, çöp niteliğinde 7-8 yazı yayınlayacağınıza, ayda 2 kere, ancak çok iyi hazırlanmış, detaylandırılmış, insanların okuduklarında gerçekten birşeyler öğrenebileceği yazılar oluşturun.

Bu şekilde ziyaretçilerin web sitenizde geçireceği süreyi uzatacak, ayrıca yazılarınızın paylaşılmasını sağlayacaksınız.

SEO

Web sitenizin tarafsız bir uzman tarafından değerlendirilmesini sağlayın. Arama motoru optimizasyonu yaptıracağınız sitenizin, arama motorları tarafından kolaylıkla endekslenebildiğine, navigasyon özelliklerinin kullanışlı olduğuna emin olun. Aynı zamanda web sitenizin modern web standartlarını desteklemesi gerektiğini de unutmayın.

 

Kaynak : http://softbilisim.net/domain-otoritesi-nedir/

YORUM YAZ
Yorumunuzu girmek için sisteme giriş yapmalısınız.
Eğer üye değilseniz üye olunuz.