E-Ticaret

24.03.2015 00:37:16
A+ A-

E-Ticaret, stratejik bir çalışma bütünü sağlanmazsa başarının yakalanacağı bir sektör değildir. Tüm faaliyetler sağlam stratejiler ve etkin uygulamalar gerektirir. Tüm bu stratejik planlamayı e-ticaret danışmanı kurgulamalı ve uygulamalıdır. Burada bir soru geldi aklınıza eminim, her e-ticaret danışmanı aynı mıdır? Tabii ki hayır. İyi bir e-ticaret danışmanını nasıl anlarız ve nereden buluruz?

Öncelikle her sektörde işini iyi yapmayan, dahası maalesef art niyet taşıyan insanlar olduğu gibi iyi niyetli olsa da gerekli yetenek, beceri ve bilgiye sahip olmayan insanlar vardır. Tabiri caizse her e-ticaret danışmanı aynı olamaz. Futbolda nasıl herkes bir Alex değil, bir Hagi değil :) bu işte de aslında her işte de böyledir. Her doktor bir olabilir mi? Her mühendis, her avukat, her memur, her temizlik görevlisi, her öğretmen tabii ki olamaz. Bazıları diğerlerinden tecrübesiyle ayrılır, farklılaşır. Sizler bir e-ticaret danışmanıyla çalışmadan önce çalışacağınız kişide arayacağınız en önemli unsur, e-ticaret geçmişidir. Yani en azından 6-7 yıldan daha az e-ticaret geçmişi olan biri e-ticaret danışmanlığı yapamaz. Sizin işlerinizi yöneteceği için bu sürenin de tamamını olmasa da büyük çoğunluğunu e-ticaret yöneticisi olarak geçirmiş olması çok önemlidir. "Ben çok iyi yazılım bilirim, grafikerim, reklam yönetimi benim işimdir" diyerek e-ticaret yönetimni de tabiri cazise beceririm diyenlere inanma devri 5-6 yılda bitti aslında ama yine de maalesef ülkemizde "bilgisayarcı" mantığı hala tam anlamıyla kırılamadı. Yani bilgisayar başlıklı herhangi bir işle alakadar olan herkes yazılım da bilir, donanım da bilir, e-ticaret de bilir, SEO da bilir, bilir de bilir. O iş öyle değil işte. Kısa bir örnekle geçeyim, bir sanayi de oto kaportacı var, oto boyacı var, elektrikçisi, lastikçisi, egzozcusu vs hepsi alanında uzman kişiler var. Bir kaportacı, elektrik işinden nasıl anlamazsa veya ne kadar anlarsa bilgisayar işinde de kısmen bu iş böyledir. İnce bir ayrıntı var e-ticaret ve web tabanlı işlerde birçok iş birbirini destekleyen ve dirsek temasında işler olduğundan bilgisayardaki donanım ve yazılım kadar birbirinden ayrılmazlar. Örneğin bir grafiker, işine yaradığı kadar css bilebilir. Yani biraz yazılıma girmiş olabilir aynı şekilde bir yazılımcı da kendisine yetecek kadar grafik bilgisi sahibi olabilir. Dahası bu sektörde insanlar freelance ile birbirlerine sektördeki tabirle iş paslayarak, bir ajans mantığıyla ama çok daha ucuz şekilde komple bir işi hızlı ve profesyonel bir şekilde ortaya çıkarabilirler. Konumuzdan sapmadan bu işler arasında da diğerlerinden en sert çizgilerle ayrılan e-ticarettir. Çünkü işin içine satış girer. Farklı kombinasyonlar, kanallar girer. İyi bir SEOcu iyi bir e-ticaretçi olamaz, iyi bir yazılımcı da iyi bir grafiker veya iyi bir reklamcı da olamaz. Bu işin içinde yetişen ve SEO, sosyal medya, reklam gibi alanlarda kendini geliştirmiş insanlar iyi bir e-ticaret danışmanı olabilir. İşletmeler de bu kişileri tercih etmelidir. Sektör tecrübesi birinci şarttır, mesela sektörde hangi sitelerin yöneticiliğini yapmış bunlar sorulabilir. Bir de her danışman tam hizmet vermeyebilir. Bazı e-ticaret danışmanları reklam faaliyetlerini yapmaz ve bunu reklam ajanslarına veya reklam danışmanlarına aktarabilir bazı danışmanlar tüm işi üstlenebilir bu da farklı e-ticaret iş planlarıdır.



YAZARIN DİĞER YAZILARI

YORUM YAZ
Yorumunuzu girmek için sisteme giriş yapmalısınız.
Eğer üye değilseniz üye olunuz.