E-ticaret Nedir ve Nasıl Başarılı Olunur?

16.03.2014 22:42:06
A+ A-

Özellikle gençlerimizin son yıllarda hep duyduğu bir laf vardır ;"oku iyi meslek sahibi ol , esnaflık öldü".Muhtemelen bu lafı çıkaran kişi gerçekten herkesin ortak yarasına parmak basmış ki bu kadar çok kullanılan bir söz haline gelmiş.Doğrudur yanlıştır tartışılır ama bizim bildiğimiz bir şey var , o da ; yeni çağ esnaflığının kesinlikle ölmediği ve eğer bilindik esnaflık ölmüşse de yeni çağ esnaflığının bunda büyük bir rolünün olduğu.Yanlış anlaşılmak da istemeyiz.İşini çok iyi yapan ve hala çok başarılı esnaflarımız da bulunmakta...

 

NEDİR BU YENİ ÇAĞ ESNAFLIĞI ?

Şimdi gelelim asıl konumuza.Yeni çağ esnaflığını e-ticaret olarak tanımlayabiliriz.Yani elektronik ticaret.Yani internet üzerinden yapılan ticaret .Son yıllarda hem Türkiye'de hem de dünyada para akışı açısından e-ticaret önemli yer tutmakta.

E-ticaretin son yıllarda bu kadar patlamasının nedenleri arasında yüksek kar beklentisinin olduğunu söyleyebiliriz.Nedir bu yüksek kar ? Esnaflıktan örnek verecek olursak ; bir dükkan açmak için ne lazım? Tabiki ilk olarak dükkan :) , Dükkanı ayarladınız, bunun elemanı var , ürünü var , faturası var ,vergisi var, dükkan dizaynına harcayacağınız maliyet var ... yani var da var.Bu kadar masraf ve emek yeni girişimcilerin önünde büyük bir engel oluşturmakta idi.E-ticaret kavramı çıktıktan sonra yeni girişimciler masraflarını azaltarak daha hızlı kar etmek amacıyla bu sektöre yöneldiler.Tabi tek avantajı bu değildi ; müşterinin pazarlık şansının kalkması , ürünleri 7/24 satış personeli olmaksızın daha seri satma imkanı ve tüm dünyanın anında her zaman girebileceği açık bir dükkan olması gibi sıralayabiliriz.Şimdi bu yazıyı yazarken bile kendi kendime " yahu neden burada makale yazmakla uğraşıyorsun , madem bu kadar avantajlı gidip sende e-ticaret sitesi açaydın ya..." demedim tabi ki :) Neden demedim aşağıya göz atalım...

Peki bu elektronik esnaflığın yok mu hiç dezavantajı ?

Olmaz mı tabi ki de var.Yukarıda anlattığım avantajları keşfeden her girişimci bir e-ticaret sitesi açmaya yöneldi.Son 5 senede ortalık e-ticaret sitesi doldu.Çocuğun annesinin el işlerini satabileceği sitelerden tutun da , erotik ürünler satanlara kadar.Bu kadar site arasında yükselmek ve popüler olmak zor dediğinizi duyar gibiyim , onlara da değineceğim.Tek dezavantajı bu değil tabi ki , ticaret internet ortamından olduğu için müşteri ilk defa girdiği e-ticaret sitelerine hep "acaba dolandırıcı mı ?" önyargısı ile yaklaşıyor.Haksız da değil yani.Güya e-ticaret yapmak amacıyla site açan 3-5 soytarının dolandırıcılık yapması yüzünden müşteri de artık bir pire için yorgan yakıyor.Hep bir güvensizlik var.O kadar ki , alışveriş anında elektrik gidip bilgisayar kapansa , sizin hakkınızda dolandırıcı diye suç duyurusunda bulunmaya hazırlar.Tabi tedbirli olunması lazım ama bu kadarını da önermiyoruz.Güvenilir e-ticaret siteleri nasıl anlaşılır konulu makalemizde bunları ayrıntılı anlatacağız.

Özetlersek , en önemli dezavantajları müşteri güvenini yakalamanın zor olması ve de bir çok e-ticaret sitesi bulunması.

YENİ AÇILAN BİR E-TİCARET SİTESİ NASIL TUTAR ?

İlk olarak siz ziyaretçilerimize soralım , telefon alacaksınız diyelim hepsiburada.com(Tescilli Marka)'da 500TL , yeni açılmış xxxticaret.com'da 470 TL...Evet , haklısınız 30 TL için riske girmeye değmez.Ya bozuk çıkarsa , ya ürünü göndermezlerse v.s .v.s Bu yüzden bu yargıyı kaldırmak için yapmanız gerekenleri anlatacağım.Ya alanında uzman , sektöre ait her türlü ürünün bulunduğu , Niş (Niche:kabaca alt kategori anlamına gelir.Örneğin , hepsiburada.com(TM) her türlü ürünü satarak genel bir e-ticaret sitesi olur , siz sadece cep telefonu satarak niş bir e-ticaret sitesi olursunuz.) bir e-ticaret sitesi , ya bir bölgeye özgü her ürünün bulunduğu niş/genel e-ticaret sitesi , ya da büyük yatırım ve reklamlarla her türlü ürünün bulunduğu genel e-ticaret sitesi açmak.

Niş e-ticaret siteleri ile daha az yatırımla ve daha az zamanda yükselme şansınız olur.Seçtiğiniz ürün kategorisinde daha kısa zamanda bir numara olursunuz.Örnek verecek olursak , Facebook v.b. yerlerde reklamlarını gördüğünüz , 199 TL 'ye telefon , bayanları kışkırtan parfüm gibi tekli ürün satış siteleri ve çiçeksepeti(TM) gibi oluşumlar niş e-ticaret sitelerine örnektir.Bu sayede sadece çiçek alacak ya da telefon alacak kişi popüler genel e-ticaret siteleri yerine sizin sitenize girmeye başlayacak.Çünkü siz bu sektörde uzmansınız.O kategorideki ürün çeşitiniz çok fazla.Personelleriniz ürünlerle alakalı daha çok bilgili.Dezavantajı ise sizinle aynı konumda ki genel e-ticaret sitesi kadar satış yapamamanızdır.

Genel e-ticaret sitesinde yükselmek için gerçekten iyi bir yatırım gerekir.Öncelikle SEO (Search Engine Optimization yani arama motoru optimizasyonu , sitenizin arama motorlarında üst sıralarda çıkması için yapılan optimizasyon ve danışmanlığın kısaltılmış halidir.) ve/veya reklam masrafı.Marka ve bilinirliğinizin olması çok daha gerekli öneme sahiptir.Eğer ki hedeflediğiniz yere gelirseniz, yedi sülalenizi beslersiniz. :)

Niş,genel olayı dışında sizi başarıya götürecek bir etken daha var.Müşteriye sunacağınız farklılığın ne olduğu ? Yani bir popüler e-ticaret sitesi varken neden insanlar sizin sitenizden alışveriş yapsın.Bunu da siz düşüneceksiniz.Ne satabilirim ? İnsanların ilgi göstereceği , diğer sitelerde bulunmayan , ya da Türkiye'de yada bölgenizde bulunmayan.

En önemli etken de müşteri ilişkileriniz.Yukarıda da bahsettiğimiz gibi müşteri güveni siteniz için olmazsa olmaz.Ne kadar da reklam harcaması yapsanız , bir kaç müşterinin siteniz hakkında olumsuz yorumu , o paranızı çöpe sokabilir.Bu yüzden işinizi düzgün yapıp , müşteriye hızlı ve kaliteli hizmet vermeniz gerekmekte.Popülerliğinize göre 7/24 ulaşılabilir böyle hanım hanımcık ilgili müşteri hizmetleri personel(ler)i işinizi görür.Müşteri odaklı çalışmanız ve gaddar olmadan bir satış sözleşmesi hazırlamanız size yardımcı olacaktır.Ürün iadeleri , müşteri güveni için çok önemlidir.Belli süre içerisinde koşulsuz iade alan siteler bana göre bir adım önde başlıyor.Müşteri ürünü iade ettiği zaman satışım azaldı diye düşünmeyin.Emin olun müşteriler de bıraktığınız o izlenim ve güven hissi ile satışlarınız daha da artacaktır.Müşterilerin siteniz hakkında olumlu yorumları , size yeni müşteriler kazandıracaktır.Böyle böyle popülerliğiniz artacak , başarıyı yakalayacaksınız.

Bir başka faktör de kurumsallık.Aslında bu faktörü de güvenin içerisinde anlatabilirdim.Müşteri güveni için sitenizin kurumsal bir şirkete ya da firmaya bağlı olması çok önemli.Şirketinizin açık adresi,e-mail adresleri ve telefon numaralarının sitede paylaşılması , logonuzun tasarımından tutun da canlı sohbet aracı kullanmanıza kadar olan bu küçük iyileştirmeler müşteri güvenini arttırmanızda size çok büyük bir faydası bulunacaktır.Şöyle örnek vermek gerekirse , popüler bir şirketin açtığı e-ticaret sitesi ve aynı özelliklere sahip başka bir şirketin açtığı e-ticaret sitesi.Yan yana koyarsak insanlar adını duydukları bir şirkete bağlı e-ticaret sitesine daha çok güveneceklerdir.Güven=popülerlik=satış=$$$

E-ticaret hakkında yazılması,anlatılması gereken inanın çok şey var.Teknik meselelerden tutun da pazarlama,sosyal medya ve seo'ya kadar.

Kaynakça:http://www.tutarmi.net

YAZARIN DİĞER YAZILARI

YORUM YAZ
Yorumunuzu girmek için sisteme giriş yapmalısınız.
Eğer üye değilseniz üye olunuz.