Mikroskop vurgununa son verilmeli

04.09.2015 09:16:31
A+ A-

Şu dünyada, olmasını isteyip de olmayan şeylerden biri de bir mikroskoptur. Çocukluğumda yani ilkokulda bana verilmesini istediğim yalnızca iki hediye vardı: Kitap ve deney tüpü.

Gözlerimi dayayabildiğim tek mikroskop tek mikroskop ilkokulda derste bir soğan zarına üçbeş(üç beş) saniye bakabildiğim ışık mikroskopu oldu. Çocukluğumda bir mikroskop düşüm(hayalim9 hiç olmadı çünkü eldeedemeyeceğim(elde edemeyeceğim) kadar pahalı birşey olduğunu duyumsayabiliyordum(hissedebiliyordum).

Çocuklara, öğrencilere alınmasını en çok istediğim ilk şeylerden biridir mikroskop.

Onlarca yıl önce mikroskop diye bazı şeyler satılıyordu bu ülkede; kırtasiyelerde falan. Ancak gerçek birer mikroskop değillerdi, birer oyuncaktılar ve heves edip, bilimi sevmeleri belki de bilimci olmaları için onları çocuklarına gerçek mikroskop sanıp alan çok kişi böylece kazıkyemiş(kazık yemiş) oldu. Yenilen kazık yalnızca cepe(cebe) değildi yani; hayallere(düşlere) de, insanca isteklere de, insanca amaçlara da idi.

Günümüzde bilgisayar ve internet de var ve kazıklamak isteyenlere gündoğdu(gün doğdu), yeni ufuklar açıldı.

İnternette mikroskop adı altında, mikroskop diye bazı şeyler satılıyor. 30 Tl, 150 Tl, 200 Tl falan. ‘Bu fiyata mikroskop olmaz zaten’ demeyin; birşeyin üzerinde ne yazıyorsa o şey o şey olmalıdır; birşeyin üzerinde mikroskop yazıyorsa, birşey mikroskop diye satılıyorsa mikroskop olmak zorundadır, başka birşey değil. Yani bundan on yıl önce 500-600 Tl’ye laptop hayaldi de şimdi Çin sayesinde hayal değil, aynı şey mikroskopda(mikroskopta) da neden olmasın? Mikroskop dediğin ne dir ki; iki cam oysa bir laptopun, tabletin içinde neler var neler. Yani üzeridne sabun yazan, sabun diye satılan birşey satın alsanız ve sabun köpürmese ‘Zaten bu fiyata sabun mu olur?’ ya da ‘Zaten her sabun köpürmek zorudna değil’ mi dersiniz? Büyütmeyen bir büyüteç almış olsanız ne yaparasınız? Aynı şey mikroskop için de geçerlidir, fiyatı ne olursa olsun yani birşey mikroskop diye satılıyorsa fiyatı ne olursa olsun mikroskop olmak zorundadır ve mikroskop da mikropları görmek içindir hayal görmek ya da manzara seyir(seyr) etmek için değil.

İnternette ve mekanlarda mikroskop diye bazı şeyler satılıyor; satılmıyor düpedüz aldatmaca, sahtekarlık, dolandırıcılık, vurgun, haksızlık, adaletsizlik yapılıyor. Devlete güvenmek demek piyasada satılan şeylere güvenmek yani alışverişe de yani şirketlere de güvenmek demektir yani düşünün ki güvenilen bir devlet var ancak şirketler güvenilmez, böyle birşey olur mu, olmalı mı, doğru mu?

Birşey mikroskop diye satılıyorsa mikropları göstermek zorundadır ki adı da zaten ondan mikroskoptur. Mikropları göstermeyen şeye mikroskop denilmez, başka şey denilir örneğin ‘yüksek büyültmeli büyüteç’ falan yani mikroskop diye satılan bazı şeyler gerçekte yüksek büyütme oranlı büyüteçler durumundalar.

İnternette, mikroskop satan bazı sitelerde görüyorum; mikropları göstermeyen, alyuvarları bile göstermeyen sözde mikroskoplara tüketiciyi aldatıcı, yanıltıcı, gerçek mikroskop havası verdiren öyle yazılar, açıklamalar, tanıtımlar yazılmış ki insan 30, 100 Tl de olsalar onları gerçek mikroskop sanıyor.

Peki alışverişine, ticaretine, şirketlerine güvenilmeyen bir devlete, ülkeye, iktidara güvenilir mi? Bence hayır yani bir ülkenin, bir devletin güvenilirliği şirketilerine(şirketlerine), ticaretine olan güvenle ölçülür, ölçülmelidir; herşeyi dandik, sağlıksız, uyuduruk olan bir devletin, ülkenin nesine güveneceksin?

Bence devlet ya da hükümet bu konuya elatmalı(el atmalı) ve mikropları göstermeyen şeylere mikroskop denilmesini; mikropları göstermeyen şeylerin mikroskop diyetanıtılmasını, pazarlanmasını, satılmasını yasaklamalıdır.

Kadın diyor ‘Bir kedim bile yok’; ben diyorum ‘Bir mikroskopum bile yok’; kadın kedi derdinde, ben mikroskop, bilim derdinde; alakaya bakın.

Tüm çocuklara mikroskop alın ancak mikroskop alın yüksek büyültmeli büyüteç değil.

Sanatçının gözyaşlarında kedi değil mikroskop olmalı, bilim olmalı, felsefe olmalı, kitap olmalı yoksa gözyaşlarımız insanlık büyütmez ancak saksı sular.

 

Necdet Gürçiftçi

Patentsiz, dinsiz, yerli üretim bir Türk/Türkiye bilgesi

İnternette yayınlandığı zaman: 4.9.15/09.13