"The Modern Cult of Monuments; Its Essence and Its Development - Alois Riegl" üzerine

19.03.2014 01:52:39
A+ A-

19. yy 'da turya">Avusturya'da yaşamış bir sanat tarihçi olan Alois Riegl, anıtı "insanlık tarihindeki başarıları ve öğrenilmişliklerini yeni nesillerin bilinçlerinde var etmek ve canlı tutmak için yapılan eser" olarak tanımlarken, tarihi bir anıtın, sanat eseri benliğinin yanı sıra tarihi bir değer de taşıması gerektiğini vurgular. Bunun yanı sıra anıtsal nitelik taşıması istenerek yapılmamış bir yapıtın zamanla bir anıta evrilebileceğini ifade eder.

Eserin hatırat değerini ise eskilik/yıpranmışlık değeri (age value), tarihi değer (historical value)  ve kasıtlı-hatırat değeri (deliberate commemoratıve value) başlıkları altında inceler.  Reigl'e göre eserin eskilik/yıpranmışlık değeri eserin durumunun modern ile kontrastına dayanır, yıpranmışlık ve patina bu değeri arttırır. Bir nevi "harabe hayranlığı" şeklinde vücut bulur. Tarihi değer ise daha ciddidir, aktarması gereken bir mesaj ya da bilinç barındırdığı için eserin yok olup gitmemesi, bütünlüğünü koruması gerekmektedir. Bu yüzden tarihi değerin kendi benliği "eskimiş"lige dayansa da eskimenin gelecekte devam etmesini istemez. . Günümüzün en güçlü kültürel güçlerinden biri olduğu iddia edilen kastı-hatırat değer ise tarihi ve/veya eskilik değeri taşıyan anıtlara göre çok daha spesifik bir ranı ya da mesajı taşıyan eserlerdir. Bu tür değer taşıyan eserler doğaları gereği sonsuza kadar var olmayı hedeflerler, bu isteklerinin mümkün olmasının tek yolu restorasyondan geçer. Bu noktada da eskilik değeri ile tarihi değer çatışmaya girer.

Reigl'a göre bir başka başlık olan günümüz değerleri ise yenilik değeri ve kullanım değerinden oluşur. Bekleneceği üzere eskimişlik değeri bu iki değer ile de çatışma içerisindedir.



YORUM YAZ
Yorumunuzu girmek için sisteme giriş yapmalısınız.
Eğer üye değilseniz üye olunuz.