Galiba Allah Yukarıda Değil...

Galiba Allah Yukarıda Değil... DİN
4,7
03.10.2013 09:31:18
A+ A-

'La ilahe illallah diyen cennete gider' (Buhari, Müslim. Hadis-i Şerif)

Böyle diyor son nebi.

Hayret uyandıracak bir söz...

Yahudi-Müslüman, Hıristiyan-Budist, ineğe tapan-ateşe tapan veya hangi inanca sahip olursa olsun, hatta inançsız bile olsa bir kere "la ilahe illallah" diyen nasıl olur da cennete gider? Dikkat ettiniz mi bilmiyorum ama 'Müslümanlar cennete gider' demiyor, "la ilahe illallah diyen cennete gider "diyor Resulullah. Oysa biz Müslümanlar cenneti kazanabilmek için belki beş vakit değil ama fırsat buldukça veya en azından her cuma camiye koşuyoruz, bir ay (Ramazan ayında) gündüzleri aç geziyoruz, gramı gramına hesaplayıp zekâtımızı veriyoruz, kurbanımızı kesiyoruz. Bunların hiçbirini yapmayanlar da cennete gidecek, biz de öyle mi? Ama bu haksızlık değil mi? Adalet bunun neresinde?

Aslında bütün bu soruları sormadan önce, basitçe, günümüzde papağanlara bile ezberlettirilip 'la ilahe illallah' sözcüğü söylettirilebildiğine göre "la ilahe illallah diyen cennete gider " sözü ile 'mutlaka farklı bir şey kastediliyor olmalı' diye düşünmem gerekir ama nerde bende o kafa! Araştırıp okumak, düşünmek bana gelmez. Yorucu, sıkıcı iş o. Hoca efendiler anlatıyor işte, o bana yeter. Mazallah düşünüp sorgularsam dinden çıkarım nemelazım! .

Sorgulama, inan ve denilenleri yap diyorlar ama dinden çıkma pahasına sorgulayacağım. Çünkü gönlüm sorgulamadan mutmain olamayacak...

Sesli düşünüyorum.

'La ilahe illallah' sözünü anlayabilmek için sanırım öncelikle 'ilah' kavramını anlamam gerekiyor. O halde sorgulamaya İlah'tan başlıyorum ve referans olarak Kuran'ı alıyorum.

İlah (Allah) nedir acaba? Bu isim neye işaret ediyor?

Kuran çeşitli tanım ve terimlerle açıklamaya çalışıyor ilah (Allah) kavramını. Hepsini tek tek yazmaya çalışsam ne bu sınırlı bilgim yeter ne de sayfalar. Ama iki ayet var ki, bu ayetler çok dikkatimi çekti:

2-Bakara/115:

'Ve lillâhil meşriku vel magribu fe eynemâ tuvellû fe semme vechullâh(vechullâhi) innallâhe vâsiun alîm(alîmun).'

'Maşrik de (doğu) mağrip de (batı) Allâh'a aittir! Ne yana dönersen Vechullah karşındadır (Allâh Esmâ'sının açığa çıkışıyla karşı karşıyasın)! Muhakkak ki Allâh tüm varlığı kapsar ve ilim sahibidir.'

57-Hadid/3:

'Huvel evvelu vel âhiru vez zâhiru vel bâtın(bâtınu), ve huve bi kulli şey'in alîm(alîmun).'

'HÛ"dur, Evvel, Âhir, Zâhir, Bâtın ("HÛ"dan gayrı olarak hiçbir şey yoktur)! O Bi-küllî şey'in (Esmâ'sıyla her şey'i yaratmış olan olarak) Aliym'dir (Bilen'dir şeylerin tamamını)!'

(Not: iki ayet de Ahmed Hulusi'nin Kuran'ı Kerim Çözümü kitabından alınmıştır)

Bu ayetleri not ettim, keza şimdi yazacaklarımla ilintilendireceğim.

Bilenler bilir, namazların ilk duası: 'Subhaneke' dir. Ve o duayı bitirirken 'Ve la ilahe ğayruke' (Senin gayrın ilah yoktur) denir.

Şimdi 'Senin gayrın ilah yoktur' sözünü yukarıdaki ayetlerle ilintilendirmeye çalışalım (Umarım dinden çıkmayız!!).

Namazın başındaki duada ne diyormuşuz? Senin gayrın ilah yoktur.

Peki 'Sen' dediğimiz neymiş? Ayetlere bakınca: Evvel, Ahir, Batın, Zahir. Ne yana yönelirsem yöneleyim karşımda olan, esmasıyla her şeyi yaratan.

Başa döneyim:

'La ilahe illallah' yani; Allah'tan başka ilah yoktur (bir manasıyla 'tanrı yoktur, sadece Allah') derken aslında Evvel (önce), Ahir (sonra), Batın (görünmeyen), Zahir (göze göre algılanabilen), yöneldiğim her yerde var olandan başka ilah (VAR'lık) mevcut değildir, diyormuşum öyle mi?

Allah Allah, şu işe bakın! Meğer neler diyormuşum, farkında olmadan!

Benim her namazda seslendiğim İlah (Allah) 'her an her yerde olan, hatta daha net ifade ile kendinden başkası olmayanmış' öyle mi?

Yarabbi aklıma mukayyet ol!

Bi Dakka, Bi Dakka, öyle ise burada büyük bir sorun var!

İlah (Allah) her yerdeyse(evvel, ahir, batın zahir hep O ise), onun dışında bir varlık yok ise benim yerim neresi? Ben neredeyim? Nerede başlayıp nerede bitiyorum? İlah (Allah) ile benim aramdaki sınır nerede başlıyor?

O her yerdedir diyip sonra da kendimi sorgulamam biraz absürt mü oldu acaba?

Mantıken O her yerdeyse ben yokum demektir, ben varsam O her yerde değil demektir.

Haydii, çık işin içinden çıkabilirsen! Çıldırmak işten değil! Bir hadisten nerelere geldik...Ne demişti hoca efendiler? 'Çok sorgulama dinden çıkarsın'. AH kafam AH, dinlemedim hocayı, biraz kalıplarımı kırayım, düşünüp araştırayım dedim, sonunda geldiğim noktaya bak: Ya O heryerdedir BEN yokum, ya da BEN varım O heryerde değil..

E ama hani O gökteydi, bizi gökten izliyordu, öldükten sonra bizi karşısına alıp günahlarımızı ve sevaplarımızı iki kefeli terazide tartacaktı? Bu nasıl iş, şaştım kaldım...

 

Galiba zamanınızı boşyere aldım! Bu garibi affedin, hakkınızı helal edin.



YORUMLAR

Allah yukarda desem -

Dediğim gibi özel ve güzel anlatımlarınız var. Şimdi ben Allah yukarda değil desem, herhalde bir sürü insan üzerime yürüyecek.. Ama düşünen kimseler ve sağduyulu aydın olmaya çalışanlar bu bigileri değerlendireceklerdir elbette. Kolay gelsin

0 0
Sağ ol Hocam... -

Kendinizi hoca olarak nitelemeniz ve hatta bana gönüllü hocalık yapmanız hoş olmuş. Yorumunuzdan ötürü Allah'a şükrederim. Diğer yazılarımı okuyup okumadığınızı bilmiyorum ama okuduysanız bu yazımdaki manayı da anlayabilirdiniz. Saygılarımla.

0 0
LA İLAHE? -

La İlahe'yi, Allah'tan başka ilah yoktur, şeklinde basite indirgediğimizde; hatalar zincirinden kendimizi kurtaramayız. Ana sorun La İlahe'yi nasıl anlamalıyım? Varlık olarak her ne görüyorsam, kendi kendisini yaratamaz, kendi kendisine olamaz, onu yaratacak sonsuz kudret ve ilme, yani mutlak sıfatlara sahip bir Yaratıcı lazım. Çünkü yaratılan her şeyde, ister partikül olsun isterse bir canlı, onda sonsuz ilim ve kudret görüyoruz. Niye hiçbir şey kendi kendisini yaratamaz? Biz biliyoruz ki her şey an an değişime uğrayarak yaratılıyor ve fenaya gidiyor. Bir şey kendi kendisini yaratıyor olabilmesi için kendinden önce var olması ve hayatı devam etmesi gerekir. Bu kâinatta gördüğümüz her şey, an an değişime uğrayarak fenaya doğru akmaktadır. Kendisini ayakta tutamıyor ki kendisini yaratmış diyelim. Kendimden biliyorum: Konuşmayı, düşünmeyi, sevinmeyi, duymayı kendim yaratmıyorum. Peki, kim yaratıyor olabilir? ''O her yerdedir diyip sonra da kendimi sorgulamam biraz absürt mü oldu acaba?'' diye yazmışsınız. ‘’O her yerdedir’’ den kasıt, her ne görüyor, algılıyorsam, her şeyi O yaratıyor, O’nun yaratması dışında hiçbir şey göremiyorum, demektir. Kuranı ve hadisleri, kâinat kitabından sıyrılarak anlayamayız. Galiba senin bi hocaya daha ihtiyacın vardı? Al sana bir hoca… Düşünmeye devam. Saygılarımla.

4 2
Allah kolaylaştırsın -

La ilahe illallah'ı dille diyen değil, anlamını kavrayıp, hatta yaşama geçiren cennete girer, denmek isteniyor sanırım. Yoksa dediğiniz gibi, papağanlara da söyletebilir insan. Gerçi, şu anda bu cümleyi söyleyenlerin % 10' u vakıf mıdır acaba, yazdıklarınıza? Allah düşünerek, iman etmeyi kolaylaştırsın..

0 0
YORUM YAZ
Yorumunuzu girmek için sisteme giriş yapmalısınız.
Eğer üye değilseniz üye olunuz.