İnsanın dört zindanı

DİN
1,0
12.12.2014 17:34:33
A+ A-

Bu blogdaki ilk yazım.Umarım güzel ve istikrarlı bir şekilde yazmayı devam ederim.İlk yazım okuduğum bir kitap hakkında olacak.Okuduğum kitap Dr. Ali Şeriati nin İnsanın Dört Zindanı kitabı.

Yazar Dr Ali Şeriati  insanın sıkışıp kaldığı bu dört duvarı ve bu zindanlardan kurtulmanın çaresini anlatmadan önce insan tanımı üzerinde duruyor.Evet insan tanımı.Çoğumuz bir çok şey biliriz de aslında insanın ne demek olduğunu,Kuran ı kerim de neden hem insan hem de beşer teriminin kullanıldığını bilmeyiz.Yazar çok önemli bir konuya parmak atıyor aslında.Çünkü tarih boyunca çeşit çeşit filozoflar,düşünce insanları,alimler belli başlı ideolojiler oluşturdular ve bu düzene göre insanın yaşaması gerektiği üzerinde durdular ama asıl şu üzerinde uğraştıkları konuyu,subjeyi bir türlü tanmlayamadılar.Evet tahmin ediyorsunuz neyi tanımlayamadıklarını.Tanımlanmayan şey insan aslında...Düşünsenize altın madeninden küpe yapacaksınız ama aslında altının ne olduğunu bilmeyeceksiniz.Aynı şekilde insanoğlunu yönlendirmek için ideolojiler,tezler yaratacaksınız ama insanın ne olduğunu bilmeyeceksiniz.

Yazar öncelikle insan ve beşer kavramlarını ayırıyor birbirinden .Öncelikle beşer,aslında insanın fiziksel boyutunu ifade eder.Yani iki ayaklı,yürüyebilen.konuşabilen vb varlık manasına gelir.İnsan ise aslında ressamın tuvaline aktardığı,yazarın bahsettiği beşerdir.Kuran ı kerim de de hem insan hem de beşer kavramı kullanılıyor.Tarih boyunca filozoflar tarafından da aslında bir takım insan  tanımları yapılmıştır. Ama uzlaşılan bir insan tanımı yapılamamıştır.Çünkü insan ne olduğu belli olmayan bir varlıktır.Özdemir Asaf  bir şiirinde kuşların kemiklerinin içinin boş olduğunu bu yüzden uçan varlıklar olarak tanımlanabileceğini ama insanın belli başlı bir özelliğinin olmadığını aslında insanın koşullara göre kendini yeniden yarattığını söyler.Evet kanaatimce de öyledir.İnsan kavramı nispi bir kavram belli başlı bir tanımı yapılamaz.Ama tarih boyumca çeşitli filozofların insan düşünen hayvandır,insan konuşabilen bir hayvandır tarzı insan tanımları vardır.Bu tanımlarda fark edilirse filozoflar aslında insanı  bir hayvan türü olarak görmüşlerdir.İşte bu noktada aslında Kuran ı kerim in insana verdiği önem bir kez daha teyit ediliyor.Kuran ı kerim de insanın fiziksel özelliği beşer olarak tanımlıyor hayvan olarak değil.Umarım bundan sonra ilim adamlarımız tarafından yapılan insan tanımlarında bolca beşer sözcüğünü duyarız.

İlimle yoğrulup amelle doğrulmak dileğiyle...



YAZARIN DİĞER YAZILARI

YORUM YAZ
Yorumunuzu girmek için sisteme giriş yapmalısınız.
Eğer üye değilseniz üye olunuz.