Namaz Ne Zaman Farz Kılınmıştır?

Namaz Ne Zaman Farz Kılınmıştır? DİN
3,0
14.07.2013 15:03:24
A+ A-

Namaz Ne Zaman Farz Kılınmıştır?

 

 

 

 

Namaz kılmanın büyük bir saadet olduğunu anlamak her kula nasip olmuyor.

Nasip olanlar bilirlerki namaz kılan kişi farklı bir huzur hisseder.

İçinde tarifi mümkün olmayan bir farklılık vardır.

Büyük bir görevi yerine getirişliğin saadeti her namazdan sonra hissedilir.

Günde beş vakit Allah için bir şeyler yapmak üzere secdeye baş koymak ne güzeldir.

Her şeyden arınarak, dualarla başbaşa olmak gerçekten büyük ayrıcalık.

Namazda dört hareket vardır. Birincisi kıyamdır. Yani ayakta durmak. İkincisi rükudur. Üçüncüsü birinci secde, dördüncüsü ikinci secdedir. (Fususulhikem,  2/476?477)

Elbette namazdan önce abdest almak gerekmektedir.

Abdest nasıl güzel bir şeydir.

Abdest almak için temiz olmak gerekiyor.

Tümüyle temiz.

Gusul abdestiniz, boy abdestinizin olmuş olması gerekiyorki namaz abdestinizi alabileseniz.

İslamın gerektirdiklerini yaptığımız zaman manen ve madden temizlenmiş oluruz.

Giysilermizin temiz olması, namaz kıldığımız yerin temiz olması gerekir.

Beden ve ruh temizliği bittikten sonra namaz kılmaya başlanır.

 

Namaz ne zaman farz kılınmıştır?

İslamdan önce namaz varmıydı?

 

Daha iyi anlatabilmek için bir çok yerlerden alıntılar aktaracağım..

 

Namaz, hicretten bir buçuk yıl kadar önce Miraç (İsrâ) gecesinde farz kılınmıştır.

 

Enes b. Mâlik'ten rivâyete göre özet olarak şöyle demiştir:

 

"Hz. Peygamber (asv)'e İsrâ gecesi, namaz elli vakit olarak farz kılındı. Sonra azaltıldı ve beş vakte düşürüldü. Sonra şöyle seslenildi: Ey Muhammed, şüphesiz bizim nezdimizdeki söz bir değişikliğe uğramaz. Senin için bu beş vakit namaz, elli vakit namazın karşılığıdır."

(Buhâri, Salat, 76, Enbiya, 5; Müslim, İman, 263; Ahmed b. Hanbel, V,122,143).

 

Her güzel amele on katı ecir verileceği şu ayetle sabittir:

"Kim bir iyilik yaparsa, ona bunun on katı ecir vardır."

(Enam, 6/160; ayrıca bk. Neml, 27/89; Kasas, 28/84).

 

Beş vakit namaz farz kılınmadan önce, Hz. Peygamber (asv)'in ibadet tarzı Cenâb-ı Hakk'ın yaratıklarını düşünmek, Allah'ın yüceliğini tefekkür etmek şeklinde idi.

 

Sabah ve akşam ikişer rekat hâlinde namaz kıldığı da nakledilir.

 

Daha önceki ümmetlerin de namaz ibadeti vardır.

 

Kur'an-ı Kerim'de Lokman aleyhisselâmın oğluna namazı emretmesi

(Lokman, 31/17),

 

Hz. İbrahim (as)'in Hicaz'ın güvenliği için dua ederken namazdan söz etmesi (İbrâhim,14/37),

 

Yüce Allâh'ın, Tur dağında ilk vahiy sırasında Hz. Mûsa (as)'dan namaz kılmasını istemesi

(Tahâ, 20/14) örnek verilebilir.

 

İslâmda namazın meşrûluğu Kitap, Sünnet ve İcmâ'ya dayanır.

 

Alimlerin bildirdiğine göre, Miraç'ta farz olan beş vakit namazla ilgili ilk inen ayet İsra suresinin

 

"Gündüzün güneş dönüp gecenin karanlığı bastırıncaya kadar (belli vakitlerde) namaz kıl; bir de sabah namazını. Çünkü  sabah namazı şahitlidir."

 

mealindeki 78. ayetinde beş vakit namaza yer verilmiştir. Kurtubî bu konuda alimlerin icmaı olduğunu söylemiştir.

( bk. Kurtubî,  ilgili ayetin tefsiri).

Yine başta Abdullah ibn Abbas olarak pek çok İslam alimine göre

"Haydi siz akşama ulaştığınızda (akşam ve yatsı vaktinde), sabaha kavuştuğunuzda, gündüzün sonunda ve öğle vaktine eriştiğinizde

(namaz kılın), ki göklerde ve yerde hamd O'na mahsustur."

(Rum, 30/17?18)

 

mealindeki âyetleri de beş vakit namazı bildirmektedir.

 

İslâmda namazın meşrûluğu Kitap, Sünnet ve İcmâ'ya dayanır. Kur'an-ı Kerim'in birçok yerinde; namazı kılınız ve zekâtı veriniz" buyurulur.

 

"Bütün namazları ve orta namazı muhafaza edin"

(el-Bakara, 2/238).

 

"Şüphesiz namaz, müminlere, vakitle belirlenmiş olarak farz kılınmıştır"

(en-Nisa, 4/103).

 

"Oysa onlar, tevhid inancına yönelerek, dini yalnız Allah'a tahsis ederek O'na kulluk etmek, namazı kılmak ve zekatı vermekle emr olunmuşlardır. İşte doğru din budur" (el-Beyyine, 98/5).

 

"Namazı kılın, zekâtı verin ve Allah'a samimiyetle bağlanın. O, sizin mevlânızdır. O, ne güzel mevlâ ve ne güzel yardımcıdır"

(el-Hacc, 22/78).

 

Sünnetten delil: Bu konuda rivâyet edilmiş çok sayıda hadis vardır. Bu hadislerden bazıları şunlardır:

 

"İbn Ömer (r.a)'den rivayet edildiğine göre, Hz. Peygamber (s.a.s) şöyle buyurmuştur:

 

"İslâm beş temel üzerine kurulmuştur: Allah'tan başka bir ilâh bulunmadığına,

Hz. Muhammed'in Allah'ın elçisi olduğuna şehadet etmek,

namaz kılmak,

zekât vermek,

haccetmek ve Ramazan orucunu tutmaktır"

(Buhârî, İman,1, 2; Müslim, İmân, 19?22).

 

Hz. Peygamber (s.a.s), Muaz b. Cebel (r.a)'i Yemen'e gönderirken ona şöyle buyurmuştur:

"Sen ehli kitap olan bir topluma gidiyorsun. Onları ilk önce Allah'a kulluk etmeğe çağır. Allah'ı tanırlarsa, Allah'ın onlara gecede ve gündüzde beş vakit namazı farz kıldığını söyle. Namazı kılanlarsa;

Allahın onlara, zenginlerinden alınıp yoksullara verilmek üzere zekâtı farz kıldığını söyle.

İtaat ederlerse, bunu onlardan al, insanların mallarının en iyisini alma, mazlumun bedduasından sakın. Çünkü onun duasıyla Allah arasında perde yoktur"

(Buhârî, Zekât, 41, 63, Meğâzî, 60, Tevhîd, 1; Nesâî, Zekât, 1; Dârimî, Zekât, I)

 

 

Bir günle gece içinde farz olan namazların sayısı beştir.

Yalnızcada, vitir veya bayram namazları vacib hükmündedir.

 

Bir bedevi ile ilgili olarak rivayet edilen şu hadis beş vakit farz namaza delildir:

"Bir gün bir gecede farz olan namazlar beştir " Bedevî;

"Benim üzerimde bundan başka bir borç var mıdır?" diye sorunca, Allah'ın Resulu şöyle cevap vermiştir:

"Hayır kendiliğinden nafile olarak kılarsan bu müstesnadır".

Bunun üzerine bedevî:

"Seni hak olarak gönderen Allah'a yemin olsun ki, bundan ne fazla ne de eksik yaparım" dedi. Bunun üzerine Hz. Peygamber (s.a.s) şöyle buyurdu:

"Eğer doğru söylüyorsa bu adam kurtulmuştur"

(Buhârî, İmân, 34, Şehâdât, 26; Müslim, İmân, 8,10,15,17,18; Ebû Dâvûd, Salât, (alıntı)

 

 

Nazan Şara Şatana



YORUM YAZ
Yorumunuzu girmek için sisteme giriş yapmalısınız.
Eğer üye değilseniz üye olunuz.