Cumhuriyet’in Yüzü: İhap Hulusi Görey

13.09.2013 11:30:16
A+ A-


Image

Kurumsal kimlik günümüzde grafik tasarımcıların en çok faydalandığı ve sözünden bahsettiği kavramdır. Bir girişimci, bir şirket kurmak ister, cebinde yeterli miktarda parası varsa, ilk arayacağı numara bir grafikerdir. Grafiker, bilgisayar ortamında sağlam ve basit bir logo hazırladıktan sonra, şirketin kurumsal kimliğini halletmeye koyulur. Hazırladığı logonun bir bölümünü keser veya logoyu andıran, logodan bir şeyler taşıyan bir grafik oluşturur, bu grafiği firmanın zarfına, kartvizitine, afişine, vb. firmanın logosunun ve kimliğinin tanınması için gerekli gördüğü her yere koyar. Bu firmanın artık, adı söylendiğinde akıla logosu ve kurumsal kimliği gelir.

Image

28 Kasım 1898′de Kahire’de doğan İhap Hulusi Görey, Türkiye’yi grafik sanatıyla tanıştırmış, kurumsal kimliği topluma alıştırmış, bir çok şirketin yüzünü çizimleriyle oluşturmuştur. İhap Hulusi’nin ve sanatçı kardeşlerinin bu yeteneği kuşkusuz bir mimar olan babası Ahmet Hulusi’den gelir. Kardeşleri; heykeltıraş Yavuz Görey ve Mısır’da müzeci olarak tanınan Nihat Hulusi’dir. Kahire’nin İngiliz işgalinden sonra İstanbul’a dönen İhap Hulusi, Almanya’dan posta yoluyla uzaktan resim eğitimi alır. Bununla yetinmeyip, 1920 yılında Almanya’ya sanat eğitimi uğruna gider, Prof. Ludvig Hohlwein’ın öğrencisi olur, orada kaldığı beş yıl boyunca çeşitli atölyelerde çalışır, birçok afiş hazırlar, Türkiye’deki sergilere eser yollar.

Image

İstanbul’a döndüğünde, Arapça, İngilizce, Almanca ve Fransızca bilmesinden dolayı, babası tarafından Dışişleri Bakanlığına memur olarak işe yollanır. Kısa bir süre sonra, hayatını resimden kazanmak istediğinden burada çalışmayı bırakır. Akbaba mizah dergisinde kısa bir süre çalıştıktan sonra afiş ve reklam çalışmalarına başlar. 1929′da artan afiş siparişleri, atölye kurmasına katkıda bulunur. Mustafa Kemal Atatürk’ten “Yeni Alfabe”nin tanıtılması için bir illüstrasyon siparişi alır ve ünü artmaya başlar.

Image

Müthiş bir batı bilgisi ve kültürüne sahip İhap Hulusi, yeni rejim, Cumhuriyet’in getirdiği, ticaret kalkınmasını, yerli malı kullanımını en iyi biçimde halka tanıtır, radyonun ve televizyonun olmadığı bu dönemde insanları afişleriyle etkisi altına alır. Bankaların, insanları biriktirmeye teşvik amacıyla ortaya çıkardığı kumbaraları eserlerinde en iyi şekilde anlatır insanlara Cumhuriyet’ten sonra kalkınmayı öğretir.

ImageImage

Eserlerinde, topluma modernleşmeyi aşılamak amacıyla, asker veya köylü tiplemelerinin dışındaki her insanı güler yüzlü, kıravatlı ve takım elbiseli çizer. Yenileşmenin yüzü olan bu insan, İşbankası, Sümerbank ve Bayar’in afişleri olmak üzere bir çok çalışma ile halkı geliştirdi ve çalışmaya, modernleşmeye, gülmeye teşvik etti. Kulüp Rakısı afişinde kimi resmettiği oldukça büyük tartışmalara yol açtıysa da, afişin üstündekilerin, kendisinin ve yakın arkadaşı şair Fazıl Ahmet Aykaç’ın olduğunu söyler.

Günümüzde teknolojinin gelişmesi ile Grafik sanatının bilgisayara taşındığı dönemde bile bir firmaya sağlam bir kurumsal kimlik kazandırmak zor iken, İhap Hulusi her çalıştığı firmanın kimliğini mükemmele kavuşturmuştur ve bunu kendi elleriyle, kendi atölyesinde, sınırlı boya ve malzemeyle yapmıştır.

ImageImageImageImageImageImage

http://istansanat.wordpress.com/

Zeki Michael Keskin

YORUM YAZ
Yorumunuzu girmek için sisteme giriş yapmalısınız.
Eğer üye değilseniz üye olunuz.