Dolce&Gabbana markasında kadın olmak

14.04.2014 23:47:28
A+ A-

Tüketim mallarının kadın bedeni ile eşdeğer kabul edildiği son dönem reklamcılık anlayışı; ürünle ilgisi olsun ya da olmasın reklamı yapılan her ürün için kadın bedenini kullanır hale geldi. Çünkü yeni anlayışa göre kadın bedeni her türlü dikkat çeker ve sattırır. Gıda reklamında kadın dişiliğine rastlamanız mümkünken, parfüm reklamında kaçınılmaz hale gelir. Gerek kadının tipik ev hanımı olarak toplumsal cinsiyet rolüne, gerekse dişiliği kullanılarak cinselliğine vurgu yapılarak tasarlanan bir reklamcılık döneminde Dolce&Gabbana markası da bu durumdan nasibini almış, her ürününün tanıtımımda kadını hem dişilik temelinde hem de ev hanımlığına vurgu yapacak ironik şekilde kullanmıştır.

Dolce&Gabbana markasında tüketim nesnesi olarak kadın bedeni

                                                                                                                                                                                   

Yukarıdaki görselde kadın, onlarca leopar çanta arasında konumlandırılmıştır. Çantalar markaya ait olup satın alma davranışını oluşturmak adına sergilenmektedir. Burada sergilenen sadece çantalar değil aynı zamanda kadın bedenidir. Çünkü kadın da leopar desenli çantaların arasında; giymiş olduğu kıyafetin rengi, saçları ve bedeni uyumlu olarak konumlandırılmıştır. Esasen bir tüketim ürünü olan ve satın alınmak üzere sergilenen çantaların arasında bir kadın bedeninin varlığı sanki sergilenen bedenin de satın alınacak bir nesneymiş gibi sunulmasını normalleştirmekte ve o şekilde bir algı yaratmaktadır. Böylece tüketime sunulan sadece leopar desenli Dolce&Gabbana markalı çantalar değil aynı zamanda kadın bedeninin ta kendisidir.

       

Dolce&Gabbana'ya ait olan bir diğer reklam afişinde markaya ait kadın aksesuarları kullanılmıştır. Kadına ait bir aksesuar reklamında bir kadının kullanılıyor olması elbette olağan fakat durumu farklı kılan iştah kabartan meyveler ve doğal bir ortamda tanıtımın yapılıyor olmasıdır. Zira sepetteki hoş görüntüleri ile kayısı ve kirazlar oldukça iştah açıcı durmaktalar. Bir takı tanıtımı için iştah kabartan meyvelerin tercih edilmesi kadını da bir tüketim nesnesi olarak sunmanın önünü açmaktadır. Kayısı ve kiraz besin maddesi olarak tüketilen birer maddedir. Kadının da meyve bahçesinde doğal görüntüsü ile meyvelere eşlik edilmesi onu da bir besin maddesi gibi sunmakta ve tüketilen bir ürün yerine koymaktadır

Ev hanımı tiplemesine ironik şekilde değinen görseller

Yukarıdaki görselde Dolce&Gabbana markasına ait iç çamaşırının tanıtımı yapılmaktadır. İlginç olan iç çamaşır tanıtımında kadın bedeninin kullanıyor olması değil aksine anneyi temsil edecek bir kadının kullanılıyor olmasıdır. Çünkü Genelde reklamlarda alışık olduğumuz anne olan kadının mutfakta iş başında ya da evin başka bölümlerinde temizlik yapıyorken konumlandırılıyor olmasıdır. Bu hali ile; ne inatçı lekelerle ne de çocuklarla tek başına başa çıkamayan güçsüz kadınları görürdük ancak burada çocuk sahibi ve bakımlı kadını görüyoruz. Peki neden çocuklu bir kadın yerine daha seksi yalnız bir kadın görmüyoruz?

 
 
Diğer bir afişte ise babanın, dedenin, çocukların ve tabiki annenin bir arada olduğu görsel yer almakta. Bilindiği üzere tipik bir ev hanımı ve anne olarak kadın, ailedeki dirlik ve düzeni sağlayan etkin bir roldedir. Çünkü toplumsal cinsiyet rollerinin kadına biçtiği rol bu yöndedir. Aile bu görselde bir arada fakat biz alışık olunan paspal ve bakımsız bir kadın görmüyoruz. Aksine hoş ve çekici görüntüsü ile kadın, kucağındaki çocuğu ile ilgilenen ilgili bir anne, zarif görüntüsü ile modern bir eş, aile büyüklerine de aile tablosında yer vermesi bakımından hayırlı bir gelin/evlat olarak sunulmaktadır. Toplumsal cinsiyetin bize öğrettiği anne-baba ile anlaşılamadığı ve ev kadınlarının ev işleri yapmalarından ötürü fiziksel görütülerine dikkat etmemeleridir. Fakat görsel bu tabuyu yıkmakta; aileyi bir arada tutan ev kadının görülmeyen yönlerini bizlere görme şansı vermektedir.

 

 

                                                                 

Dolce&Gabbana markasının en ironik reklam afişlerinden biri de kuşkusuz ki Madonna'nın yer aldığı görselidir. Genelde kadınları temizlik yaparken saçı başı dağılmış paspal şekilde görmeye alışkınız. Çünkü kadın genelde mutfakta iş üzerinde konumlandırılır. Tek başına işleri halletmek konusunda çok başarısızdır. Ya bir erkek yardım eder ya da çok etkili bir deterjan. Oysa bu görselde tanıtılan bir abiye kıyafettir. Abiye bir kıyafetin içinde konumlandırılan kadının temizlik yapıyor olması ve bedenin de gayet cüretkar şekilde sergilenmesi; kadının hem ev kadını kimliğine hem de dişil özelliklerine vurgu yapmaktadır. Çünkü kadın temizlik yaparken bu denli hoş ve seksi olmak durumunda değildir. Temizlik yapan bir kadının bulunduğu reklamda deterjan tanıtımının yapılmasını beklemek en olağanken; temizlik yapan bir kadınla abiye kıyafetin tanıtımı farklı ve ironik bir konseptle sunulmuş ve çok da ilgi çekici olmuştur.

 

Erkeğin bakışına sunulan reklam afişi örnekleri

Yukarıda arka arkaya gördüğümüz görseller Dolce&Gabbana markasının sıklıkla kullandığı reklam afişlerinden sadece ikisidir. Hep üzerinde durduğum üzere; kadın hem televizyon reklamlarında hem sinema da hem de reklamlarda erkeğin bakışına sunulan seyirlik bir nesnedir. Sanıyorum bu görseller söylediklerimi en net şekli ile kanıtlar nitelikte. Çünkü afişlerden de anladığımız;elinde kamera bulunan erkeğin, görsellikleri ile iddialı olan kadınları görüntülüyor olmasıdır. Poz verenlerin kadın, görüntüyü kaydedenlerin ise erkek olması esasen kadın bedeninin ne için ve kimin için kitle iletişim araçları yoluyla sergileniyor olduğunu açık ve net bir şekilde bizlere göstermektedir. Kadın, erkek için poz vereni ;erkek ise kadını görselliği ve dişiliği dolayısıyla izleyen bir pozisyondadır. Yani kadın erkeğin bakışına sunulan seyirlik bir nesnedir.

Görüldüğü üzere Dolce&Gabbana markası kendi ürünlerini pazarlamak ve tanıtımını yapmak için kadını ve kadın bedenini kadınlık hallerini ironik şekilde eleştirir tarzda kullanmış bu konuda da oldukça başarılı olmuştur. Alışık olduğumuz kadın imajları ve çıplak kadın bedeni, ev hanımı tiplemesi ve anne modelinin dışına çıkarak cinsellikle ve dişillikle de özdeşlik kurarak kitlelere aktarmış; kadının her temsil şekli ile ironik ilişkiler kurmuş ve bizlere yeniden üreterek kadını tüketiciye sunmuştur.



YAZARIN DİĞER YAZILARI

YORUMLAR

tebrikler -

çok güzel dile getirmişsin kalemine sağlık..

1 0
YORUM YAZ
Yorumunuzu girmek için sisteme giriş yapmalısınız.
Eğer üye değilseniz üye olunuz.